Julkisten palveluiden oltava sote- ja maakuntauudistuksen keskiössä

Piirikokouksen kannanotto 11.11.2017

Julkisten palveluiden oltava sote – ja maakuntauudistuksen keskiössä

Maakunta- ja sote-uudistukset ovat suurimpia hallinnon ja toimintatapojen uudistuksia, joita Suomessa on koskaan tehty. Muutos koskettaa satojen tuhansien ihmisten työtä ja kaikkien kansalaisten palveluja. Odotettavissa ovat Suomen suurimmat YT-neuvottelut, jos sote toteutuu. Tästä johtuen Vasemmistoliiton Varsinais-Suomen piiri kysyy, mihin on hävinnyt ihmislähtöinen näkökulma soteasioita valmisteltaessa. Kokoomus kutsuu yksityistämistä valinnanvapaudeksi ja kuuntelee vain isojen monikansallisten yritysten terveysbisneksen edustajia ja Keskusta ajaa maakuntamalliaan, jotta saisi säilyttää paikkojaan maakuntahallinnoissa. Vasemmistoliiton Varsinais-Suomen piiri vaatii ihmislähtöisyyttä sote-uudistukseen.

Vasemmistoliiton Varsinais-Suomen piiri varoittaa tulevista kustannusriskeistä, jotka tulevat näkymään kuntalaisten arjessa kohonneina asiakasmaksuina. Asiantuntijat ovat laskeneet, ettei palveluiden yksityistämisellä saavuteta 3 miljardin säästöjä, vaan kustannukset kasvaisivat n. 4 miljardia. Tätä voidaan pitää kruununjalokiven ryöstönä – suorana tulonsiirtona monikansallisille yhtiöille. Vasemmistoliiton Varsinais – Suomen piiri esittää, että sote – ja maakuntauudistus pitää palauttaa parlamentaariseen valmisteluun, jossa sitä valmistelee koko eduskunta yhteistyössä

asiantuntijoiden kanssa. Parlamentaarisen valmistelun kautta voisimme löytää paremman ja laajemman yhteisymmärryksen.