Koulutusleikkaukset karsivat kasvualoilta

Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton piirihallituksen kannanotto 26.10.2017:
Hallituksen koulutusleikkaukset karsivat maakunnan kasvualoilta.

Suomen hallituksen koulutuspolitiikka on lyhytnäköistä. Helsinkiin ollaan perustamassa uutta taloustieteen ”huippuyksikköä”, jonka valmistelu alkaa kolmen pääkaupunkiseudun yliopiston yhteistyönä ja johon satsataan valtion rahoitusta miljoonia euroja. Samaan aikaan Turun yliopistoon ei anneta perustaa teknillistä tiedekuntaa ja laajentaa insinöörikoulutusta, vaikka maakunnan tarve on ilmeinen.

Yliopistojen taloustilanne jatkuu Suomessa vaikeana yt- neuvotteluineen ja esimerkiksi Turun yliopisto kamppailee turvatakseen perustutkimusrahoituksen ja kaikkien oppiaineidensa koulutuksen. Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton piirihallitus ihmettelee, miksi Suomen hallituksen ratkaisuna on itseaiheutetussa tilanteessa keskittyä kapea-alaisiin projekteihin ja yksittäisen oppiaineen korostamiseen pääkaupunkiseudulla muiden maakuntien ja koko muun koulutussektorin kustannuksella.

Hallitus on tänä vuonna leikannut ammatillisesta koulutuksesta 190 miljoonaa euroa. Ammatillisen koulutuksen oppilaitosten arjessa leikkaukset ovat tarkoittaneet irtisanomisia ja lähiopetuksen vähenemistä. Kun lähiopetukseen on entistä vähemmän varaa, tilalle tulee työssäoppimista ilman riittävää ohjausresurssia ja koulutuksen laatu kärsii väistämättä. Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton piirihallitus korostaa, että kaikkien koulutusasteiden leikkausten seurauksena koulumatkat pidentyvät ja pienituloisten perheiden lapsilla on entistä hankalampaa opiskella.

Varsinais-Suomi on erinomainen esimerkki maakunnasta, jossa teollisuuden työpaikat lisääntyvät. Turun telakka kukoistaa, Uudenkaupungin autotehdas rekrytoi vilkkaasti, ja kaivoskoneita valmistava Sandvikin tehdas Turun Runosmäessä tuplasi tuotantonsa jo viime vuodenvaihteessa. Varsinais- Suomen Vasemmistoliiton piirihallituksen mielestä tilanteessa, jossa teollisuuden ammattilaisia tarvitaan jatkuvasti lisää, on todella lyhytnäköistä ja heikkoa politiikkaa leikata kasvualojen osaajien ammattitaidosta.