Alue­val­tuus­to­ryh­mä

Varsinais-Suomen vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä piti vuosikokouksensa keskiviikkona 12.kesäkuuta. Kokous valitsi   valtuustoryhmän puheenjohtajaksi Maarit Koivisto Loimaalta, varapuheenjohtajana jatkaa Jukka Kärkkäinen Turusta.

Koivisto ja Kärkkäinen ovat molemmat toimineet pitkään politiikassa. Koivisto on ammatiltaan lääkäri ja kokemusta löytyy niin Varhasta, kuin muistakin hyvinvointialueista.  Maarit toimii aluevaltuutettuna, Loimaalla kaupungin valtuutettuna kuin puoluevaltuutettuna. Jukka Kärkkäinen on psykiatrian erikoislääkäri, jolla on pitkäaikainen kokemus terveydenhuollon ja mielenterveyspalvelujen asiantuntijana, johtajana ja kehittäjänä. Hänellä on myös vuosien kokemus kuntapolitiikasta valtuutettuna sekä mm. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksesta. Tällä kaudella Maarit Koivisto on aluevaltuuston 3. varapuheenjohtaja ja Jukka Kärkkäinen aluehallituksen jäsen ja aluevaltuutettu.

” Päätöksenteko tällä tasolla ei ole helppoa ja valtuutetut toimivat jatkuvassa loputtomien toiveiden ja rajallisten resurssien ristivedossa. Palveluverkkoa koskeva päätöksentekoprosessi on vielä kesken ja heti kesän jälkeen alkaa ensivuoden talousarvion laadinta, joka sekin tulee olemaan erittäin vaikeaa vallitsevissa olosuhteissa. Lisäksi katseemme on jo seuraavissa vaaleissa, millaisen hyvinvointialueen ja millaisen poliittisen toimintakulttuurin jätämme seuraavalle valtuustolle ja miltä valtuusto ylipäätään näyttää huhtikuun 2025 vaalien jälkeen.” Toteavat uudet puheenjohtajat

”Olen erittäin otettu tästä kunniasta tulla valituksi ryhmämme puheenjohtajaksi. Olen osallistunut tiiviisti ryhmämme toimintaan ja Varhan päätöksen tekoon hallituksen pöytäkunnassa koko valtuustokauden ajan ja tiedän jotain siitä miten vaativasta tehtävästä on kyse. Ryhmäpuheenjohtajan on osattava kuunnella oman ryhmänsä lisäksi muista valtuustoryhmistä kumpuavia ajatuksia myös tavallisten Varsinais-Suomen asukkaiden ääntä ja toimia välittäjänä tässä kaikessa siten, että Vasemmistoliiton, meidän valtuutettujen ja meitä äänestäneiden ihmisten ääni tulisi kuulluksi Varhassa päätöksiä tehdessä. Tavoitteenani on jatkaa sitä hyväksi kokemaani sovittelevaa ja kuuntelevaa, vasemmistolaista arvomaailmaa edustavaa linjaa minkä väistyvä ryhmäpuheenjohtajamme Nina Söderlund aloitti.” Toteaa tuore puheenjohtaja Maarit Koivisto

Jukka Kärkkäinen on huolissaan, jos mielenterveysongelmia ei kohdata jo perustasolla.
”Ykkösasiana on perustason palvelujen
vahvistaminen. Tässä on osaamisen vahvistamisen lisäksi tärkeä myös
henkilökunnan määrän lisääminen perustasolle. Mielenterveysongelmien
suuri massa kohdataan perustasolla, ja palveluihin on tärkeä olla nopea
pääsy, jotta tilanne voidaan arvioida ja tarjota mahdollisia
varhaisvaiheen psykososiaalisia hoitomenetelmiä esim. lyhytterapiaa. Lisäksi on huolehdittava vaikeista ja pitkäaikaisista psyykkisistä häiriöistä kärsivien potilaiden riittävistä palveluista, joita tuotetaan erityisesti psykiatrian erikoissairaanhoidon yksiköistä, poliklinikoilta ja sairaalasta.” Kertaa Jukka Kärkkäinen, joka tunnistaa ongelmat työnsä kautta.

Vasemmistoliitto sai 23. tammikuuta 2022 pidetyissä ensimmäisissä aluevaaleissa Varsinais-Suomen aluevaltuustoon kymmenen valtuutettua.

Aluehallituksessa jatkaa Nina Söderlund ja Jukka Kärkkäinen ja varoina Emma Lindqvist ja Hersi Muhiadin.

Valtuutetut äänimääräjärjestyksessä:
Valtuutetut: 1. Li Andersson, Turku 2. Johannes Yrttiaho, Turku 3. Timo Furuholm, Turku 4. Maarit Koivisto, Loimaa 5. Pirjo Rinne, Turku 6. Nina Söderlund, Nauvo 7. Lotta Laaksonen, Parainen 8. Jukka Kärkkäinen, Turku 9.  9. Emma Lindqvist, Raisio 10. Katri Kapanen, Kaarina

Varavaltuutetut äänimääräjärjestyksessä: 1. Muhiadin Hersi, Turku 2. Eveliina Tyyskänen, Raisio 3. Lauri Kouki, Turku 4. Timo Lähteenmäki, Salo 5. Mervi Uusitalo-Heikkinen, Turku 6. Henna Jokinen, Uusikaupunki 7. Leena Kaunislahti, Turku 8. Harri Palomäki, Naantali 9. Joonas Jormalainen, Turku 10. Marja Ruokonen, Salo