Puheenvuoro Varhan aluevaltuusto 4.12.2024 / aluevaltuutettu Jukka Kärkkäinen
Varha tarvitsee lisäaikaa talouden tasapainotukseen
Varhan talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027 toteutuminen, erityisesti vuoden 2026 talouden osalta on hyvin epätodennäköistä, jopa epärealistista. Syynä on valtion rahoituksen riittämättömyys, joka ei toteudu Varhalle tarpeen mukaisena.
Asiaa tulee tarkastella myös laillisuuden näkökulmasta. Voimmeko sitoutua talousarvioon ja taloussuunnitelmaan ilman, että rikotaan ihmisten perusoikeuksia saada riittävää hoitoa ja huolenpitoa. Varhan tehtävä on tuottaa väestölle riittävät sote- ja pelastusalan palvelut.
Jos tänään vahvistamme esityksen mukaisesti Varhan talousarvion vuodelle 2025 ja siihen liittyvän taloussuunnitelman vuosille 2025-2027, noudatamme hyvinvointialuelakia talouden alijäämien kattamisesta lähes täydellisesti (suunnitelmassa n. 12 milj.€ alijäämä 2026 lopulla). Varhan talouteen kertyneet alijäämät ovat tämän vuoden loppuun mennessä noin 300 milj.€. Jotta tämä taloudellinen tavoite on mahdollista saavuttaa, edellyttää se lukuisia kustannuksia vähentäviä ja kustannusten kasvua hillitseviä toimenpiteitä, jotka kohdistuvat erityisesti henkilökuntaan, tarkoittaen käytännössä henkilöstöön kohdistuvia irtisanomisia ja ostopalvelujen karsimista. Kustannusten vähentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä löytyy luettelot Tuottavuus- ja taloudellisuus, TUTA-ohjelmasta.
Talouden laillisuuden lisäksi on kuitenkin huomioitava, miten onnistumme varmistamaan väestöllemme lakisääteiset sote-palvelut, riittävän nopean hoitoon pääsyn, riittävän hoidon ja huolenpidon sekä pelastuspalvelut. Kansalaisilla on näihin perustuslaista johdettuja subjektiivisia oikeuksia, perusoikeus päästä hoitoon, saada tarvittava huolenpito sekä pelastustoimen palvelut. Perusoikeuksien toteuttamisesta on säädetty yksityiskohtaisesti useissa laeissa kuten terveydenhuoltolaissa, sosiaalihuoltolaissa, vanhuspalvelulaissa, vammaispalvelulaissa, laissa kehitysvammaisten erityishuollosta, lastensuojelulaissa, laissa potilaan asemasta ja oikeuksista, laissa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista ja pelastuslaissa.
Varhan tehtävä on järjestää ja turvata alueensa asukkaiden tarvetta vastaavat lakisääteiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuksen palvelut. Tätä velvoitetta ei voi mielestäni ohittaa vetoamalla talouden alijäämien kattamiseen vuoden 2026 loppuun mennessä velvoittavaan hyvinvointialuelakiin.
Edellä olevasta seuraa, että Varha tarvitsee taloutensa tasapainottamiseen enemmän aikaa kuin vuoden 2026 loppuun asti. Hyvinvointialuelaissa säädettyä alijäämien kattamisen enimmäisaika joudutaan ylittämään. Lakia rikotaan, mutta samalla turvataan väestölle lainmukaiset sote- ja pelastuspalvelut.
Hyvinvointialueen edellä kuvattua laillisuusdilemmaa on analysoinut rikos- ja prosessioikeuden emeritusprofessori Matti Tolvanen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hallitukselle 19.11. antamassaan lausunnossa. Aluehallitus pyysi lausuntoa, koska oli todennut, että talouden tasapainottaminen 2026 loppuun mennessä vaatisi ”sellaiset toimenpiteet henkilöstön irtisanomiseksi sekä ostopalvelujen alasajamiseksi, että laissa turvatut subjektiiviset oikeudet ja perusoikeudet hoitoon pääsyn , hoivan ja huolenpidon sekä pelastustoimen palvelujen osalta eivät voisi alueella enää toteutua laeissa määritellyin ja edellytetyin tavoin.” Etelä-Karjalan hyvinvointialue katsoo, että edellytykset saattaa talous tasapainoon vaarantamatta palvelujen saatavuutta olisi mahdollinen kaksi vuotta myöhemmin vuoden 2028 loppuun mennessä. Professori Tolvanen on edellä mainitussa lausunnossa suositellut lakien ristiriitatilanteessa priorisoimaan perusoikeudet lakisääteisiin palveluihin ja tukenut Etelä-Karjalan esittämää laissa säädettyä pidempää aikaa talouden tasapainon saavuttamiseksi.
Varhan talousarvion riskit on arvioitu Talousarvio ja -suunnitelman 2025-27 esityksessä. Taloudelliset riskit arvioidaan erittäin todennäköiseksi/varmaksi ja riskin toteutumisen seuraukset huomattaviksi: ”Toiminnan huomattava vaikeutuminen, suuri osa tavoitteista jää saavuttamatta, merkittäviä taloudellisia menetyksiä”.
Mielestäni Varhassa on nyt syytä analysoida ja arvioida laillisuusnäkökulmasta, onko meillä Varhan talousarvion alijäämien ja -suunnitelman nollaustavoitteen ja lakisääteisen palvelutuotannon ristiriita. Pidän erittäin todennäköisenä, että talousarvion -25 ja suunnitelman -26 noudattaminen aiheuttaa suuren riskin lakisääteisen palvelutuotannon ylläpitämiseen.
Varha tarvitsee lisäaikaa talouden tasapainotukseen.