Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Aloitan kiittämällä siitä, että Vasemmistoliiton aloitteen tärkeitä ehdotuksia on otettu vakavasti ja viety eteenpäin. On hyvä, että vastuulliseen rekrytointiin, valvontaan ja alihankintaan kiinnitetään huomiota.
Haluan kuitenkin nostaa tämän puheen alkuun esiin yhden keskeisen asian, joka on mainittu vastauksessa.
Viestinnän sisältö on erittäin tärkeä. Me poliitikot tiedämme siitä paljon, koska olemme olleet vaaleissa. On tärkeää huomata, ketä viestintä nostaa esiin ja ketä ei mainita lainkaan. Sanoilla on merkitystä, mutta kyse ei ole vain sanoista. Kyse on myös siitä, miten ymmärrämme tilanteen ja millaisiin arvoihin uskomme
Olen sanonut tämän ennen ja sanon sen uudelleen:
Meidän pitäisi jo puhua kotoutumisen edistämisestä, ei kotouttamisesta, kuten aloitteen vastauksessa mainitaan.
Kotouttaminen antaa kuvan, että ihmisen tulee sopeutua valmiiseen malliin. Kotoutumisen edistäminen taas tarkoittaa, että ihminen kohdataan sellaisena kuin hän on – hänen osaamisensa, tarpeensa ja tavoitteensa huomioiden.
Se on sekä reilumpaa että toimivampaa. Toivon, että tämä näkökulma huomioidaan jatkossa sekä päätöksenteossa että viestinnässä.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Päätösehdotuksessa tunnistetaan oikein monia haasteita: kielitaidon puute, pätevöitymisen hitaus sekä työyhteisöjen valmiudet.
Mutta ratkaisujen ei tule olla yksisuuntaisia.
Vaikka uusia tulijoita ei juuri nyt olisi, meidän on rakennettava oikeat toimintatavat jo nyt. Epäkohtiin on puututtava aina, kun niitä ilmenee.
Haluan myös todeta selkeästi: uskon, että Varhan arvoihin kuuluu vahvasti ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Juuri siksi meidän tulee toimia niiden mukaisesti kaikissa tilanteissa.
Jos haluamme, että sekä kansainvälinen että kotimainen rekrytointi toimii, meidän on rakennettava järjestelmä, joka on osallistava, yhdenvertainen ja antirasistinen.
Se tarkoittaa, että emme näe maahan muuttaneita vain työntekijöinä, vaan myös ihmisinä – ihmisinä, joilla on oikeus tulla kuulluksi ja vaikuttaa omaan elämäänsä.
Hyvät valtuutetut,
Vastuullisuus ei pääty rekrytointiin.
Se näkyy työehdoissa, arjen käytännöissä, kielikoulutuksessa, viestinnässä sekä johtamisessa – siinä, miten työyhteisöt ottavat uudet ihmiset vastaan.
Ja viestinnästä vielä yksi tärkeä huomio: representaatiolla on väliä.
Kotimaisesta rekrytoinnista vielä: korostan, että Varhan viestinnässä, verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa tulee näkyä monipuolinen Varsinais-Suomi. On tärkeää, että myös mustat ihmiset, vammaiset ihmiset ja muut vähemmistöihin kuuluvat näkyvät kuvissa ja viestinnässä säännöllisesti – ei vain silloin tällöin tai silloin, kun se meille sopii.
Tästä on annettu palautetta jo useaan otteeseen – nyt on aika kuunnella ja tehdä muutos.
Arvoisat valtuutetut,
On hyvä, että alihankintaan kiinnitetään huomiota. Mutta pelkkä kirjaaminen ei riitä. Tarvitaan seurantaa ja selkeää vastuunkantoa. Periaatteet on vietävä käytäntöön.
Lopuksi, arvoisa puheenjohtaja ja hyvät valtuutetut,
jos Varsinais-Suomen hyvinvointialue haluaa aidosti olla edelläkävijä, se ei synny pelkistä tavoitteista tai kirjauksista. Se syntyy teoista – ja ennen kaikkea arvoista, joita vahvistamme päätöksillämme joka päivä.
Kotoutumisen edistäminen, yhdenvertaisuus ja antirasistinen toimintakulttuuri eivät ole lisäosia. Ne ovat perusta, jolle luottamus rakennetaan – sekä työntekijöiden että varsinaissuomalaisten näkökulmasta.
Ja juuri siksi niistä emme voi emmekä saa koskaan tinkiä.
– Paco Diop